Penerapan Media Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Adinda Dwi Damayanti Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.590

Keywords:

Reading comprehension, picture story media

Abstract

This research aims to improve reading comprehension skills using picture story media in class III students. This research is Classroom Action Research (PTK) which is designed to help teachers find and solve problems during the classroom learning process. This classroom action research was carried out in two cycles, with research subjects consisting of 33 class III students. Data collection techniques are observation and tests. The data analysis technique uses quantitative data analysis. The results of research using picture story media for two cycles, the average value of the test results has increased. In cycle I, the first meeting achieved a score of 57% and in the second meeting 63% with the category not yet reaching the KKM and in cycle II there was an increase. The score at the first meeting was 69% and at the second meeting it increased by 100%. This shows that improving reading comprehension skills using picture story media in Indonesian language subjects can be applied further to improve student learning achievement.

References

Apriatin, F., Ermiana, I., & Setiawan, H. (2021). Membaca Pemahaman Melalui Metode The Learning Cell Pemahaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iii Sdn Gugus 04 Kecamatan Pujut 1(2), 77–84.

Arikunto. (2012). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Dalman. (2021). Keterampilan Membaca (Keempat). Rajawali Pers.

Fitriyani, D. (2020). Kemampuan Membaca dengan Menggunakan Metode SQ3R. Jurnal Pesona, 3(1), 43-49.

Harahap, M. K. (2016). Membangkitkan Bilangan Prima Marsenne dengan metode Bilangan Prima Probabilistik Solovay-Strassen. Publikasi Jurnal & Penelitian Teknik Informatika, 1(1).

Muhibbin Syah. (2020). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Munawaroh, F. H., Ilmiah, U., & Niswa, B. (2021). Model Dan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia SD (L. Ariyanti (ed.); Pertama). Scopindo Mediapustaka.

Niliawati, L., Hermawan, R., & Riyadi Rakhmat, A. (2018). Penerapan Metode Circ (Cooperative Integrated Reading And Composition) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. III N, 23–34.

Nopriani, H., & Pebrianti, I. T. (2021). Membaca Komprehensif (Pertama). Deepublish Publisher.

Nyihana, E. (2021). Metode PjBL Berbasis Scientific Approach dalam Berfikir Kritis dan Komunikatif bagi Siswa (Abdul (ed.); Pertama). Penerbit Adab.

Rahmatiah, Nurhalisah, Andi Paida. (2022). Implementasi Pembelajaran Critical, Communication, Collaboration And Creativity (4C) oleh Guru Bahasa Indonesia di SMPN 10 Barru. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol. 2, No. 2, 2022.

Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 267–275.

Rosnaningsih, A., Izati, S. N., & Fadhillah, D. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi Bagi Calon Guru Pendidikan Sekolah Dasar (Pertama). Pusat Bahasa Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Sunarti, S. (2021). Pembelajaran Membaca Pemahaman di Sekolah Dasar (Moh. Nasrudin (ed.); Pertama). PT. Nurhidayah.

Sunarto. (2020). Peningkatan Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Negeri 40 Tombo-Tombolo Kabupaten Jeneponto. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Published

2024-07-20

How to Cite

Adinda Dwi Damayanti, & Ibnu Muthi. (2024). Penerapan Media Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(3), 211–225. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.590

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.