Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Operasi Bilangan Bulat Menggunakan Media Koin Bermuatan

Authors

  • Gisca Zalfa Hansa Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.587

Keywords:

Loaded Coins, Understending Concepts, Integrs

Abstract

The low results of daily tests on mathematics subjects regarding integer arithmetic operations indicate a lack of mastery of the material. This research aims to increase elementary school students' understanding of integer counting operations through the use of charged coins. Charged coin media uses capsule coins with positive and negative charges attached to cardboard, which is designed to help students understand the concept of integer counting operations. The research method used is a literature review where researchers use journals contained in GoogleSchool which were published in 2015-2023. Based on this research, the results showed that the use of charged coin media is very appropriate for increasing students' understanding of mathematical concepts in whole number operations.

 

References

Amreta, Midya Yuli. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Penjumlahan Bilangan Bulat Menggunakan Media Lego Warna Bertingkat di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 10.

Era Naila Putri, Asrin, & Iva Nurmawanti. (2023). Media Koin Bermuatan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Bilangan Bulat Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 6.

Lisnani & Yohanes H. Pranoto. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Bilangan Bulat Melalui Cerita Si Unyil Berbasis ICT. Jurnal Pendidikan Matematika, 15.

Oktavianingtyas, Ervin. (2015). Media untuk Mengefektifkan Pembelajaran Operasi Hitung Dasar Matematika Siswa Jenjang Pendidikan Dasar. Jurnal UNEJ, 12.

Risnayati, Cik. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Melalui Metode Demonstrasi dengan Media. Jurnal Wahana Pendidikan, 12.

Siti Makmudah & Yusuf Adhitya. (2020). Pengaruh Penggunaan Koin Bermuatan terhadap Kepercayaan Diri Siswa pada Operasi Bilangan Bulat. Buana Matematika, 10.

Downloads

Published

2024-07-20

How to Cite

Gisca Zalfa Hansa, & Ibnu Muthi. (2024). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Operasi Bilangan Bulat Menggunakan Media Koin Bermuatan. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(3), 187–194. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.587

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.