Penggunaan Alat Evaluasi Berbasis Quizizz Paper Mode Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Materi Teks Pengumuman Dan Antusiasme Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 1 Gedebeg Kabupaten Blora
DOI:
https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.130Keywords:
Quizizz Paper Mode, Learning Results, EnthusiasmAbstract
This research was motivated by class V students at SD Negeri 1 Gedebeg who seemed bored and not interested in implementing learning evaluations because evaluations were considered a burden and class teachers also felt that the learning evaluations given still seemed monotonous because usually the evaluations used were only written tests in the form of multiple choice questions and descriptions. This research aims to describe the use of quizizz paper mode-based evaluation tools in increasing the enthusiasm and learning outcomes of class V students at SD Negeri 1 Gedebeg, Blora Regency. This type of research is descriptive qualitative research with the research subjects being class V teachers and class V students with a total of 15 students. Data collection techniques in this research include tests, questionnaires, interviews, observation and documentation. The results of research using quizizz paper mode based evaluation tools can increase learning outcomes with learning success (class accuracy) of announcement text material using the quizizz paper mode platform by 82% and can increase student enthusiasm with indicators of response, attention, willingness, concentration and awareness to involve themselves in learning which on average has a very high level of enthusiasm.
References
Afdhal, M. (2015). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Antusiasme Belajar Melalui Pendekatan Reciprocal Teaching. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 193–200.
Afriana, S., & Prastowo, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran E-Comic dalam Menumbuhkan Motivasi dan Antusiasme Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 22(1), 41. https://doi.org/10.30651/didaktis.v22i1.11089
Asria, L., Sari, D. R., Ngaini, S. A., Muyasaroh, U., & Rahmawati, F. (2021). Analisis Antusiasme Siswa Dalam Evaluasi Belajar Menggunakan Platform Quizizz. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2021.v3i1.1-17
Aulia, R. N., Rahmawati, R., & Permana, D. (2020). Peranan Penting Evaluasi Pembelajaran Bahasa di Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(1), 1–9. https://belaindika.nusaputra.ac.id/article/view/22
Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 261–272. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p261-272
Ekawati, K. (2022). Implementasi Game Edukasi Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pai Di Kelas 5 Sdn Ngringin Moyudan Sleman.
Ernawati, E., Nurwahidin, M., & Yuliyanti, D. (2023). Pemanfaatan Quizizz sebagai Media Penilaian Peserta Didik. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 339. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i2.6462
Hazimatunnabila, U., Restian, A., & Supradana, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Materi Teks Prosedur Melalui Aplikasi Quizizz Di Kelas 4 Dalam Merdeka Belajar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 114–124. https://doi.org/10.24929/alpen.v7i2.234
Hidayat, M. L., & Sridiyatmiko, G. (2022). Mode Tim Dalam Media Quizizz Mampu Meningkatkan Motivasi dan Keaktifan Belajar Peserta Didik Kelas VI SDN Tanjunganom. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 110–118. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.364
Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 10–15. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i1.988
Indrayani, N. N. S. (2023). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Vi Sdn 18 Sesetan Dengan Media Quizizz. Widyaguna: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 21–30.
Intaniasari, Y., Utami, R. D., Purnomo, E., & Aswadi, A. (2022). Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 4(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i1.19424
Lestari, D. (2022). Pemanfaatan Quizizz Untuk Ptm Pada Mata Pelajaran Matematika. TEACHER : Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 2(1), 48–57. https://doi.org/10.51878/teacher.v2i1.1111
Lius Ade Boy Nazara. (2023). Upaya Guru PAK Meningkatkan Antusias Peserta Didik Sekolah Dasar (Sd) Dalam Mengerjakan Tugas Dengan Menggunakan Model Project. Jutipa: Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, Vol.1, No.(3), 3.
Magdalena, I. (2023). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. CV Jejak (Jejak Publisher).
Mahartati, I. G. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3 Cakranegara I. Jurnal Kependidikan, LPPM IKIP Mataram, 16(3), 245–250.
Pamungkas, M. A., Studi, P., Dasar, P., & Semarang, U. N. (2024). Pengaruh Penggunaan Quizizz Paper Mode Terhadap Penilaian Formatif Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VI Dalam Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. 4, 12449–12460.
Ramadhani, D. A., & Muhroji, M. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4855–4861. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2960
Taufik Hidayat, N., & Mulyono, R. (2023). Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Antusias Siswa Sekolah Dasar. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2), 650–658. http://jurnal.faiunwir.ac.id/index.php/Jurnal_Risalah/article/view/507
Usman, Z., Bala, Y., Pakudu, R., & Auna, H. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Game Quizizz. Journal of Education and Culture (JEaC), 04(Januari), 56–83.
Wahab Syakhrani, A., Tinggi Agama Islam Rakha Prodi Pendidikan Agama Islam, S., Selatan, K., Sekolah Tinggi Agama Islam Rakha Prodi Pendidikan Agama Islam, N., Rahmad Sahri Ramadan Sekolah Tinggi Agama Islam Rakha Prodi Pendidikan Agama Islam, I., & Rahmadani Sekolah Tinggi Agama Islam Rakha Prodi Pendidikan Agama Islam, I. (2022). Sistem Pendidikan Di Negara Indonesia. Adiba: Journal of Education, 2(3), 386–398.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.