Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa UPT SDN 12 Arungkeke Kabupaten Jeneponto

Authors

  • Ashar Ashar Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Roslyn Roslyn Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ayma Ayma Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.274

Keywords:

Influence, Social media, TikTok, Learning outcomes, Islamic education

Abstract

The aim of this research is to determine the influence of TikTok social media on student learning outcomes in Islamic religious education subjects at UPT SDN 12 Arungkeke, Jeneponto Regency. This type of research is quantitative survey/expost facto research. Research procedures include the conceptual phase, design and planning phase, creating instruments and collecting research data, empirical phase, analytical phase (analyzing data and calculating research data results), and dissemination phase (designing research results). The research results show that the T test Judging from the value of Tcount (89.584) > Ttable (1.713) or the significant probability value of 0.000 < 0.05, then Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that social media Tik Tok (X) has a positive and significant effect on student learning outcomes (Y). Based on student learning results and tests carried out by researchers, it can be seen that social media Tik Tok has an influence on student learning outcomes in Islamic religious education subjects at UPT SDN 12 Arungkeke, Jeneponto Regency.

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Affany, T., Jumariah, S., & Sidabutar, Y. A. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Tiktok terhadap Hasil Belajar Siswa pada Subtema 2 Kewajiban dan Hakku di Sekolah Kelas III SD Negeri 122345 Pematang Siantar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1456–1468.

Amelia, A., & H. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok untuk Pengembangan Bakat Siswa SMA di Bidang Menulis. Senada PBSI, 2(1), 858–868. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v2i1.1225

Anriani. (2022). Pengaruh media sosial tik tok terhadap prestasi belajar siswa di sdn 24 biringere. 1.

Asfuri, N. B., Meisari, I., Ambarsari, R. Y., Faridhoh, L. S., & Harbono. (2023). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaki Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 03 Banjarharjo Kebakramat Karanganyar. Ilmiah Mitra Swara Ganesha,10(1),15–29. https://ejournal.utp.ac.id/index.php/JMSG/article/view/2478

Azwar, S. (2009). Tes Prestasi: Fungsi Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Pustaka Pelajar.

Deriyanto, D., Qorib, F., Komunikasi, J. I., Tribhuwana, U., & Malang, T. (2018). Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Terhadap Penggunaan Aplikasi Tik Tok. Jisip, 7(2), 77. www.publikasi.unitri.ac.id

Eriyanto. (2021). Analisis Jaringan Media Sosial: Dasar Dasar dan Aplikasi Metode Jaringan Sosial untuk Membedah Percakapan Di Media Sosial. Kencana.

Harinaldi. (2019). Prinsip-Prinsip Statistika Untuk Teknik dan Sains. PT Gelora Aksara Pratama.

Iftinah. (2021, August 28). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Perilaku Remaja.

Ilahin, N. (2022). Pengaruh Pengunaan Media Sosial Tik-Tok terhadap Karakter Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah. Ibtida’, 3(1), 112–119. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i1.300

Jayanata. (2022). Dampak Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar Negeri 42 DI Desa Padang Peri Kecamatan Semidang Alas Maras Kabupaten SelumaNo Title. Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Malimbe, A., Waani, F., & Suwu, E. A. A. (2021). Dampak Penggunaan Aplikasi Online Tiktok (Douyin) Terhadap Minat Belajar di Kalangan Mahasiswa Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal Ilmiah Society, 1(1), 1–10.

Miftachul Taubah, & Muhammad Nur Hadi. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57–65. https://doi.org/10.35891/muallim.v2i1.2201

Nabila, D., Suriani, Marini, & S. (2021). Peradaban Media Sosial Di Era Industry 4.0. PT.Cita Intrans Selaras.

Nugroho, R., Artha, I. K. A. J., Nusantara, W., Cahyani, A. D., & Patrama, M. Y. P. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengurangi Dampak Negatif Penggunaan Gadget. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5425–5436. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2980

Pahlevi, N. A. (2021). Pengaruh Media Sosial dan Gerakan Massa Pada Hakim. Guepedia.

Rahmawati, I. (2021). Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas IV SDN 1 Panjangrejo Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 3(2), 33–40. https://doi.org/10.33627/gg.v3i2.497

Rahmawati, R., Khaeruddin, & Amal, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i1.163

Salsabila. (2022). Pengaruh Konten Tik Tok terhadap Anak Dibawah Umur,. https://www.kompasiana.com/adelia22148/61d66a492da23731e3/pengaruh-konten-tik-tok-terhadap-anak-di-bawah-umur

Setiana, A., & Nuraeni, R. (2018). Riset Keperawatan. Lovrinz Publishing.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RND. Alfabeta.

Winarni. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif. bumi aksara.

Published

2024-05-22

How to Cite

Ashar Ashar, Roslyn Roslyn, & Ayma Ayma. (2024). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa UPT SDN 12 Arungkeke Kabupaten Jeneponto. Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 200–218. https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.274

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.