Peran Bahasa Indonesia dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi
DOI:
https://doi.org/10.62383/hardik.v1i4.815Keywords:
Indonesian, physical education, health and recreationAbstract
Physical education plays an important role in shaping the mental and physical health of students, especially in the context of the Physical Education, Health, and Recreation (PJKR) study program at Medan State University. Indonesian is one of the languages that can be used in PJKR learning. Indonesian can be used in PJKR learning to communicate with friends and teachers while studying at college, as well as to understand sports instructions and regulations. The purpose of this study was to determine how much Indonesian contributes to improving learning materials related to physical education, health, and recreation. The role of physical education, health, and recreation in improving the mental and physical health of students in the Physical Education, Health, and Recreation study program at Medan State University was studied using a qualitative research methodology in the form of literature review and interviews.References
Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1).
Arsyad, M., Azkia Aura Shanda, Eneng Mia Rizkianti, Meisa Sindriama Rinelda, & Dudih Gustian. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Tentang Pentingnya Olahraga Bagi Kesehatan di Desa Bencoy Kecamatan Cireunghas Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Abdi Putra, 3(2).
Bangun, S. Y. (2016b). Peran Pendidikan Jasmani dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikandi Indonesia, Publikasi Pendidikan, 6(3).
Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & CS, A. (2023). Peran Pendidikan Jasmani dalam Pengembangan Motorik Kasar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).
Erdinda, B., Nababan, D. S. B., Azmi, D. S., & ... (2023). Analisis penggunaan bahasa Indonesia yang baik dan benar di kalangan mahasiswa. IJM: Indonesian Journal of Linguistics, 1, 115–125.
Febriana, I., Panggabean, F., Tarigan, I. B., Sinaga, J. A. C., & Diwa, W. S. (2024). Implementasi Bahasa Indonesia dalam Pengajaran Pendidikan Jasmani untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(3), 240-245.
Kustiara, D. (2018). Studi pendahuluan: analisis potensi penerapan pendidikan gizi di sekolah alam Bengawan Solo. Berita Kedokteran Masyarakat.
Novi Yanti Pratiwi, Nurul Islamiyah, Sonia Azzuric Abshar, Wahyuni Abdul Hafid, & Nurul Fikriyah. (2023). Efektivitas Psikoedukasi Coping Stress Terhadap Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Gowa. Joong-Ki : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3).
Setiadi, R., Lo, S., Saputra, B. W., Tinggi, S., Bandung, T., Barat, J., Stie, ), & Bangsa, H. (2022). Kesehatan Mental Dan Well-Being Pendidik Kristen Di Indonesia Selama Masa Pandemi. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 18(1).
Tasita, A. D. A., Shofiyah, H., Sofyan, L. H., Maulana, M. H., Saputri, S. E., Akbar, S. S. G., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Peran bahasa Indonesia dalam peningkatan komunikasi dan interaksi dalam pembelajaran PJOK. Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2), 339-347.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.