Permasalahan Penerapan Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.189Keywords:
Inclusive education, Implementation challenges, Teachers and supporting facilitiesAbstract
Inclusive education is a critical issue in Indonesia, especially considering the high number of Children with Special Needs (CSN). Despite existing legal frameworks regulating inclusive education, its implementation remains limited, particularly at the Elementary School level. This study aims to explore the challenges faced in implementing inclusive education in Elementary Schools and evaluate the obstacles encountered by schools and teachers. The literature review method was employed to collect data through the analysis of various journals, books, and documents relevant to the research topic. The findings indicate numerous challenges in the implementation of inclusive education in Elementary Schools, including inadequate teacher competencies, lack of supporting facilities, insufficient tailored curricula, and the diverse characteristics of CSN requiring different approaches. Further efforts are needed to improve the inclusive education system in Indonesia to address these challenges.
References
Agustin, I. (2019). Permasalahan dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi di SDN Se Kecamatan Soko Kabupaten Tuban. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 17–26.
Asiyah, D. (2018). Dampak pola pembelajaran sekolah inklusi terhadap anak berkebutuhan khusus. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 1(01).
David Wijaya, S. E. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar.
Prenada Media.
Hera, E. (2018). Permasalahan Sekolah Dasar Inklusi Di Kelas Atas SD Suka Ilmu Wilayah Kabupaten Progo. In Skripsi.
Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.
Ilahi, M. T., & Rose, K. R. (2017). Pendidikan inklusif: konsep dan aplikasi.Yogyakarta:Arruz Media
Intan, I., Jaya, G. P., & Jamaludin, G. M. (2020). Problematika Guru Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Sd Inklusi Taman Siswa Rejang Lebong. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 113–126.
Kemendikbud. (2022). Data Sebaran Satuan Pendidikan Penyelenggara Pendidikan Inklusif (SPPPI) Jenjang SD. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/data-sebaran-satuan-pendidikan- penyelenggara-pendidikan-inklusif-spppi-jenjang-sd
Khotimah, H. (2019). Problematika Pelaksanaan Pembelajaran Inklusi di SDN Betet 1 Kediri. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 5(2), 84–103.
Kompas. (2019). Hari Disabilitas Internasional, Nadiem: Guru Harus Paham PrinsipPendidikan Khusus. https://amp.kompas.com/edukasi/read/2019/12/03/07150021/hari-disabilitas-internasional-nadiem-guru-harus-paham-prinsip-pendidikan
Noviandari, H., Masruroh, F., & Psy, M. P. (2021). Cooperative Positive Learning Dalam Pendidikan Inklusi. Penerbit Lakeisha.
Pratiwi. (2015). Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus : Tanggapan Terhadap Tantangan Ke Depannya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (pp. 237-242). Surakarta: UNS&ISPI Jawa Tengah
Rizki Ailulia, A. W. (2021). Studi Kasus : Penangan Masalah School refusal melalui Teknik Self Instruction pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Konseling Indonesia, 7(1), 29–38.
Setianingsih, E. S., & Listyarini, I. (2019). Implementasi Pelaksanaan Pendidikan Inklusi Di Sd Bina Harapan Semarang. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(1), 257–268.
Sleman, D. (2018). Penerapan Program Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kelas Di Sekolah.
Tarnoto, N. (2016). Permasalahan-permasalahan yang dihadapi sekolah penyelenggara pendidikan inklusi pada tingkat SD. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 13(1), 50–61.
Ulfa Meila Elfiana, Aan Widiyono, E. Z. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Alim (Alat Indra Manusia) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Tunahan Jepara. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 523–527. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Widiyono, A. (2022). Kegiatan Cooking Class untuk Menumbuhkan Kemandirian dan Tanggung Jawab. PRATAMA WIDYA : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 59–68.
Yuly Sakinatul Karomah, A. W. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Emosi Siswa. SELING Jurnal Program Studi PGRA, 8(1), 54–60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.