Literasi Digital Mahasiswa Sejarah Peradaban Islam IAIS Sambas Dalam Menulusuri Sumber Sejarah Lokal

Authors

  • Azwar Azwar IAIS Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Zulfikar Ghazali IAIS Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Rendi Purnama IAIS Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas

DOI:

https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.279

Keywords:

digital literacy, information search, information processing

Abstract

The development of digital technology connected to the internet network provides easy access to information. With the existence of digital technology devices, information is increasingly easy to obtain, process, and obtain, causing an information explosion. This information explosion makes it difficult to sort and select valid information. So that digital literacy is needed to be able to select and sort, process and redistribute information obtained from digital devices. Students of the History of Islamic Civilization (SPI) are required to be people who are required to be able to absorb information, especially information about history. The local history of Sambas Regency has not been widely published through print or digital media. So that literacy skills are needed to trace the sources and information of Sambas local history. This research uses qualitative research methods to see the literacy skills of SPI students. The results of this study indicate that SPI IAIS Sambas students have digital literacy skills obtained from Computer Practice lecture material. The material provides a basis for searching information using digital devices. Information obtained through digital data they process with careful review to avoid invalid information. Information that has been checked and re-processed so that it can be published to the public.

References

Azwar. (2023a). Wawanca dengan Yuli Rahmawati mahasiswa SPI angkatan 2021 Rabu 16 bulan November.

Azwar. (2023b). Wawancara dengan Asmanania mahasiswa SPI angkatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Azwar. (2023c). Wawancara dengan Frity mahasiswa SPI angakatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Azwar. (2023d). Wawancara dengan Prayoya mahasiswa SPI angkatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Dinata, K. B., & Dinata, K. B. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL MAHASISWA COVID-19 proses Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan . Dampak yang mandiri . Salah satu kemampuan yang berperan cukup penting dalam memfasilitasi. 19, 105–119. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i1.

Jasmadi. (2004). Panduan Praktis Menggunakan Fasilitas Internet: surfing Email, SMS, chatting, E-card dan download. Andi Offset.

Liansari, V., & Nuroh, E. Z. (2018). Realitas Penerapan Literasi Digital bagi Mahasiswa FKIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Proceedings of The ICECRS, 1(3), 241–252. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1397

Literasi, P., Institut, P., & Bogor, P. (2014). Pengantar Literasi Informasi. April.

Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT press.

Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72–87. https://doi.org/10.17509/ghm.v1i1.28380

Runi. (2023). Ini Alasan Saiful Huda Prihatin dengan Indek Literasi indonesia. DPR-RI. https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/44041/t/Ini Alasan Syaiful Huda Prihatin dengan Indeks Literasi Indonesia

Sabriyanti, A., Purwaningtyas, F., Purwaningtya, F., Restiana, R., Lestari, P., & Rahimi, A. (2022). Analisis Perilaku Penelusuran Informasi Pemustaka Dalam Upaya Pemenuhan Kebutuhan Informasi di Perpustakaan UINSU. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(2), 350–357. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i2.2483

Samodra, F. P. (2022, November 12). 5 Cara Mencegah Penyebaran Hoax yang Harus Diketahui Warganet. Liputan 6.Com. https://www.liputan6.com/hot/read/5128020/5-cara-mencegah-penyebaran-hoax-yang-harus-diketahui-warganet?page=3

Sugiyono. (2017). metode penelitian kualitatif untuk penelitian yang bersifar eksploratif, enterpretatif interaktif dan konstruktif. Alfabeta.

Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi Digital Abad 21 Bagi Mahasiswa PGSD: Apa, Mengapa, dan Bagaimana. Conference Series Journal, 1(1), 1–7. https://ejournal.upi.edu/index.php/crecs/article/view/14284

Trilling b; Fadel. (2009). 21 st Century Skills: Learning for Life in our Time. jhon wiley & sons.

Verdinandus Lelu Ngono, & Taufik Hidayat, W. (2019). Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan, 628–638. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosidingpps/article/view/3093

Azwar. (2023a). Wawanca dengan Yuli Rahmawati mahasiswa SPI angkatan 2021 Rabu 16 bulan November.

Azwar. (2023b). Wawancara dengan Asmanania mahasiswa SPI angkatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Azwar. (2023c). Wawancara dengan Frity mahasiswa SPI angakatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Azwar. (2023d). Wawancara dengan Prayoya mahasiswa SPI angkatan 2021 hari Rabu tanggal 16 bulan November.

Dinata, K. B., & Dinata, K. B. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL MAHASISWA COVID-19 proses Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan . Dampak yang mandiri . Salah satu kemampuan yang berperan cukup penting dalam memfasilitasi. 19, 105–119. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i1.

Jasmadi. (2004). Panduan Praktis Menggunakan Fasilitas Internet: surfing Email, SMS, chatting, E-card dan download. Andi Offset.

Liansari, V., & Nuroh, E. Z. (2018). Realitas Penerapan Literasi Digital bagi Mahasiswa FKIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Proceedings of The ICECRS, 1(3), 241–252. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1397

Literasi, P., Institut, P., & Bogor, P. (2014). Pengantar Literasi Informasi. April.

Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT press.

Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72–87. https://doi.org/10.17509/ghm.v1i1.28380

Runi. (2023). Ini Alasan Saiful Huda Prihatin dengan Indek Literasi indonesia. DPR-RI. https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/44041/t/Ini Alasan Syaiful Huda Prihatin dengan Indeks Literasi Indonesia

Sabriyanti, A., Purwaningtyas, F., Purwaningtya, F., Restiana, R., Lestari, P., & Rahimi, A. (2022). Analisis Perilaku Penelusuran Informasi Pemustaka Dalam Upaya Pemenuhan Kebutuhan Informasi di Perpustakaan UINSU. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(2), 350–357. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i2.2483

Samodra, F. P. (2022, November 12). 5 Cara Mencegah Penyebaran Hoax yang Harus Diketahui Warganet. Liputan 6.Com. https://www.liputan6.com/hot/read/5128020/5-cara-mencegah-penyebaran-hoax-yang-harus-diketahui-warganet?page=3

Sugiyono. (2017). metode penelitian kualitatif untuk penelitian yang bersifar eksploratif, enterpretatif interaktif dan konstruktif. Alfabeta.

Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi Digital Abad 21 Bagi Mahasiswa PGSD: Apa, Mengapa, dan Bagaimana. Conference Series Journal, 1(1), 1–7. https://ejournal.upi.edu/index.php/crecs/article/view/14284

Trilling b; Fadel. (2009). 21 st Century Skills: Learning for Life in our Time. jhon wiley & sons.

Verdinandus Lelu Ngono, & Taufik Hidayat, W. (2019). Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan, 628–638. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosidingpps/article/view/3093

Published

2024-05-25

How to Cite

Azwar Azwar, Zulfikar Ghazali, & Rendi Purnama. (2024). Literasi Digital Mahasiswa Sejarah Peradaban Islam IAIS Sambas Dalam Menulusuri Sumber Sejarah Lokal . Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 219–232. https://doi.org/10.62383/hardik.v1i2.279

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.