Penggunaan Teknologi dalam Pengembangan Bahasa Anak

Authors

  • Ira Wardani Nst Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal
  • Alvini Riska Wardani Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal

DOI:

https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.458

Keywords:

Information and Communication Technology, Early Age Language Learning, Early Childhood

Abstract

Children are increasingly involved with various digital technologies in everyday life and are becoming their users. This research aims to understand the application of communication technology in language learning for early childhood. This study used descriptive qualitative method. In the learning process, communication technology is used as a tool to support children's language learning. Activities carried out by teachers involve the use of pictures, word videos, practice videos, as well as words and sounds. Based on observations, several teachers have implemented and practiced information and communication technology devices to make it easier for children to find information, especially in the area of ​​language. Based on the results of this research, it can be concluded that information and communication technology is applied effectively in language learning at the early age level.

 

References

Agustin Wulandari, T. (2018). Konsep Teknologi Informasi Dan Komunikasi.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian. CV Jejak (Jejak Publisher).

Annisa, F., & Eliza, D. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Cakrawala, 15(1), 1–17.

Hayuningtyas, D. W., & Ainin, I. K. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Mendukung Pembelajaran Anak dengan Kesulitan Belajar Khusus. Jurnal Pendidikan Khusus, 15(2).

Hidayati, W. R., Eliza, D., & Anwar, S. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Pembangunan Bahasa Anak Usia Dini. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 7(2).

Hikmah, M. P. (2022). Penerapan Teknologi Informasi Komunikasi dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nas Media Pustaka.

Indriani, R., & Wirza, Y. (2020). Praktik Penggunaan Teknologi oleh Guru dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 98–110.

Nikolopoulou, K. (2020). Praktik Guru PAUD dalam Mendukung Pembelajaran Bahasa dan Matematika dengan Dukungan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Creative Education, 11(10), 2038–2052.

Ningsih, HD., Windasari, IW. (2022). Manfaat Penggunaan Media BigBook dalam Pengembangan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Incrementapedia, 4(2)

Rafiola, R. H., Anggraini, D., & Sari, V. N. (2022). Efektivitas Metode Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(3), 461–471.

Safitri, U., Aisyah, A., Affrida, EN. (2022). Pengaruh Media Kintar terhadap Peningkatan Literasi Awal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Incrementapedia, 4(2),

Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Perubahan Budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study (E-Journal), 4(1), 62–72.

Veryawan, V., & Jellysha, J. (2020). Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun melalui Permainan Kata. Aṭfāluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 13–22.

Warsono, W., Affrida, EN. (2019). Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Permainan Pendidikan Blok Pipa. Jurnal Incrementapedia, 1(2),

Widyawati, W. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Yaa Bunayya, 1(1), 16–28.

Published

2024-06-26

How to Cite

Ira Wardani Nst, & Alvini Riska Wardani. (2024). Penggunaan Teknologi dalam Pengembangan Bahasa Anak . Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 194–201. https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.458

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.