Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas VIII-C di MTsN 2 Trenggalek
DOI:
https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.485Keywords:
Parenting Style, Parents, Learning DisciplineAbstract
The family is an institution that has responsibility for providing education. The family is a core component in forming a child's character. Families generally consist of two important elements, namely father and mother. Every family definitely has its own way of providing care to children. Thus, the character formed in children will also vary, especially in the aspect of learning discipline. The aim of this research is to describe the form of parenting patterns applied by parents in forming learning discipline for students in class VIII-C MTsN 2 Trenggalek and to describe the factors underlying parenting patterns in an effort to form learning discipline for students in class VIII-C MTsN 2 Trenggalek. The method used by researchers is a qualitative-descriptive research method with data collection techniques in the form of observation, interviews and documentation. The results of this research show that there are three forms of parenting patterns applied by parents in forming learning discipline for students in class VIII-C MTsN 2 Trenggalek, namely authoritarian, democratic and permissive parenting patterns. Furthermore, the factors that influence parenting patterns in shaping the learning discipline of class VIII-C students at MTsN 2 Trenggalek include ideology, geographical location and ethical, religious, economic and lifestyle norms.
Keywords: , ,
References
Afini, A., Aprilia, D., Raharjo, S., & Sukmawati, R. (2023). Korelasi antara pola asuh dan kebiasaan belajar terhadap prestasi matematika siswa sma di masa pandemi. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 14(1).
Amarullah, A., & Uce, L. U. L. (2024). Pengaruh Ideologi Orang Tua Terhadap Pola Asuh Anak Mantan Kombatan Gerakan Aceh Merdeka. Jurnal Pendidikan Nusantara, April.
Amelia, S. S. (2022). Peran orang tua dalam mengoptimalkan perkembangan sosial anak usia 5-6 tahun A. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2).
Az-Zahra, S. F., Pertiwi, H., Athaullah, M. D. A., & ... (2024). Pengaruh Pola Asuh Keluarga Terhadap Karakter Anak Dalam Pendidikan Islam Di Sekolah. Jurnal Pendidikan …, 2(1).
Bun, Y., Taib, B., & Mufidatul Ummah, D. (2020). Analisis Pola Asuh Otoriter Orang
Darmawanti, R. R. (2023). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak. Ijagaed: Indonesia Jurnal Of Islamic Golden Age Education, 3(2).
Ekawati, A. (2020). Hubungan Antara Pola Asuh Dengan Anak yang Berkonflik Hukum Di Bapas Kelas I Bandung Ati Ekawati. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 2(1).
Fauziah, N. D. N., & Umam, N. K. (2023). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kedisplinan Siswa Dalam Pembelajaran. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 5(1).
Hermawan, F. Z. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar S
Hilyatul Adeliyah. (2024). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Keberhasilan Toilet Training pada Anak Usia 1-3 Tahun. Gema Bidan Indonesia.
Islam, J. P., Zaenulloh, M. R., Pendidikan, P., Anak, I., Dini, U., Tinggi, S., Islam, A., & Ittihad, A. (2024). Tinjauan Pendidikan Islam Terhadap. 2(01).
Islami, D. R., & Konradus, N. (2022). Pola Asuh Demokratis Dan Kemampuan Sosialisasi Pada Mahasiswa. Arjwa: Jurnal Psikologi, 1(2).
Istikomah, I. H. M. (2023). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlaq Di Masyarakat Petani. Jurnal Cendekia, 15(1).
Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1).
Mamonto, S. dkk. (2023). Disiplin Dalam Pendidikan (Vol. 4, Issue 1). Linus.
Mariani, A. A., & Hidayat, I. W. (2023). Dinamika Sosial : Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1).
Mukhlasin, A., Wildyani, E. P., Ariesky, R. Z., Isnawan, K., & Bunda, B. (2024). Kebijakan Wali Kelas Dalam Meningkatkan Mutu Belajar Siswa di Kelas. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(1),
Mulyani, S. R. (2021). Metodologi Penelitian. Widina Bhakti Persada Bandung.
Mundrikah, U., Handayani, A., Lestari, F., & Studi Bimbingan Dan Konseling, P. (2024). Korelasi Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Pemilihan Karier Pada Siswa Kelas X Smk Muhammadiyah 3 Weleri (Vol. 2, Issue 6, pp. 2313–2322).
Murtiningsih, R., Setiawan, D., & Oktavianti, I. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Membentuk Perilaku Sosial Anak di Desa Pagendisan Kecamatan Winong. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11.
Najmudin, M. F., Khotima, N. A., & Lubis, R. F. (2023). Peran Orang Tua Terhadap Psikologis Anak Rantau Melalui Komunikasi Jarak Jauh. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 10(01).
Nuryatmawati, ‘Azizah Muthi,’ & Fauziah, P. (2020). Pengaruh Pola Asuh Permisif Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).
Permata, N., Purbasari, I., & Fajrie, N. (2021). Analisa Penyebab Bullying Dalam Kasus Pertumbuhan Mental Dan Emosional Anak. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(2).
Putri Septirahmah, A., & Rizkha Hilmawan, M. (2021). Faktor-Faktor Internal Yang Mempengaruhi Kedisiplinan: Pembawaan, Kesadaran, Minat Dan Motivasi, Serta Pola Pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2).
Rayani, D. (2023). Optimalisasi Penerapan Pendidikan Karakter dan Pengasuhan Demokratis Orang Tua Yang Memiliki Anak Usia Pra Remaja. Transformasi: Jurnal Penelitian Dan …, 9.
Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, vol.1(No.1.
Rusmaladewi, R., & Ananda, K. (2023). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Eskpresif Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina Jekan Raya. Pintar Harati : Jurnal Pendidikan Dan Psikologi, 19(1).
Subagia, I. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua: Faktor, Implikasi terhadap Perkembangan Karakter Anak (1st ed.). Nilacakra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.