Efektivitas Penggunaan Google Classroom Dan WhatsApp Dalam Proses Pelaksanaan Belajar Dari Rumah Selama Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMA Negeri 4 Sendawar

Authors

  • Ela Septiani Universitas Mulawarman
  • Herliani Herliani Universitas Mulawarman
  • Vandalita M Rambitan Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.62383/katalis.v1i1.98

Keywords:

Google Classroom, WhatsApp, Covid-19

Abstract

This research aims to evaluate the effectiveness of using Google Classroom and WhatsApp in the process of remote learning during the COVID-19 pandemic on students' learning outcomes. The study was conducted at SMA Negeri 4 Sendawar on Munaan Ore Street, Muara Asa, Barong Tongkok District, Kutai Barat Regency, East Kalimantan. The research was carried out for 1 month from August 20th to September 20th, 2021. Purposive sampling technique was used to determine the research sample, resulting in a total of 15 students as samples. Data collection methods included objective tests, interviews, questionnaires, observations, and documentation. The results of the study indicated a significant positive effect of using Google Classroom and WhatsApp on students' learning outcomes in the subject of Biology for Grade XI IPA at SMA Negeri 4 Sendawar, with the calculated t-value > t-table (3.109 > 2.178) at a significance level of 0.05. This implies that the use of Google Classroom and WhatsApp can improve students' learning outcomes in Biology for Grade XI IPA at SMA Negeri 4 Sendawar.

References

Ahmadi, F., Kom, S., Kom, M., & Ibda, H. (2021). Desain Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran Daring di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Qahar Publisher.

Aisyah, N. (2021). Dinamika Pembelajaran Daring Melalui Belajar Dari Rumah (BDR) Pada PAUD Miftahul Ulum Saat Pandemi Covid 19. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 8(1), 71–84.

Bahar, S. (2020). Permasalahan-permasalahan Sekolah Menengah Pertama (SMP) Bunda dalam pembelajaran jarak jauh sebagai dampak pandemi Covid-19. Jurnal Alasma: Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 2(2), 217–230.

Endah Yuliani, & Romadhiyana Kisno Saputri. (2021). Perbandingan Penggunaan Platform Google Classrom dan Grup WhatsApp Dalam Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 238–243. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.934

Gunawan, F. I., & Sunarman, S. G. (2018). Pengembangan kelas virtual dengan Google Classroom dalam keterampilan pemecahan masalah (problem solving) topik vektor pada siswa SMK untuk mendukung pembelajaran.

Habibah, U., Santika, R., Setiono, P., Yuliantini, N., & Wurjinem, W. (2021). Analisis kesulitan belajar siswa sd dalam pembelajaran matematika secara daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(2), 1–6.

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.

Hardiana, M. T. A. N. (2021). Penggunaan Google Classroom Kombinasi WhatsApp sebagai Media Pembelajaran Daring di Tengah Covid-19. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(4), 51–58.

Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS, 1–215.

Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2020). Blanded Learning: Solusi Model Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 83–94.

Husain, B., & Basri, M. (2021). Pembelajaran e-learning di masa pandemi. Surabaya: Pustaka Aksara.

Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Putra, D. A. (2020). Analisis efektivitas pelaksanaan belajar dari rumah (BDR) selama pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 246–253.

Lestari, R. D., Sukawati, S., & Rostikawati, Y. (2022). PELATIHAN APLIKASI GOOGLE CLASSROOM UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DI KOTA BANDUNG. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 398–404.

Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020a). Optimalisasi penggunaan Google Classroom sebagai alternatif digitalisasi dalam pembelajaran jarak jauh (pjj). BIO EDUCATIO:(The Journal of Science and Biology Education), 5(2), 23–36.

Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020b). Pemanfaatan e-learning berbasis Google Classroom sebagai media pembelajaran biologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2, 800–816.

Mulatsih, B. (2020). Penerapan aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizizz dalam pembelajaran kimia di masa pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16–26.

Pahril, P. (2020). Penggunaan Aplikasi WhatsApp sebagai Media Suplemen Pembelajaran pada Peserta Didik kelas XI SMA Negeri 1 Pamboang. IAIN Parepare.

Prasetyaningtyas, S. (2020). Pelaksanaan belajar dari rumah (BDR) secara online selama darurat COVID-19 di SMP N 1 Semin. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 86–94.

Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). Peran teknologi dalam pembelajaran di masa pandemi covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198.

Sewang, A. (2017). Keberterimaan Google Classroom sebagai alternatif peningkatan mutu di IAI DDI Polewali Mandar. JPPI (Jurnal Pendidikan Islam Pendekatan Interdisipliner), 1(1), 35–46.

Sholeh, M., Murtono, M., & Masfuah, S. (2021). Efektivitas pembelajaran Google Classroom dalam meningkatkan kemampuan literasi membaca siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(1), 134–140.

Sina, P. G. (2020). Ekonomi rumah tangga di era pandemi covid-19. Journal of Management: Small and Medium Enterprises (SMEs), 12(2), 239–254.

Terasne, T., Permana, D., Salim, A., Utama, I. M. P., & Hanan, A. (2020). Pelatihan pemanfaatan Google Classroom sebagai media pembelajaran alternatif pada masa Covid-19 bagi guru. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 2(3), 95–100.

Umairah, P., & Zulfah, Z. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan Google Classroom Ditengah Pandemi Covid-19 Pada Peserta Didik Kelas XI IPS 4 SMAN 1 Bangkinang Kota. Journal On Education, 2(3), 275–285.

Downloads

Published

2024-03-28

How to Cite

Ela Septiani, Herliani Herliani, & Vandalita M Rambitan. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Dan WhatsApp Dalam Proses Pelaksanaan Belajar Dari Rumah Selama Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMA Negeri 4 Sendawar. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(1), 39–49. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i1.98