Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mencegah Radikalisme di Kalangan Remaja Gen Z

Authors

  • Aisyah Arianti Universitas Muhammadiyah Riau
  • Echa Salsabilla Universitas Muhammadiyah Riau
  • Mohammad Fauzil Adhim Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nazsa Anugerah Widia Hendri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nasyatul Aulia Fitri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Selpi Febriani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ilham Hudi Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.592

Keywords:

Generation Z, Citizenship Education, and Radicalism

Abstract

This research examines the role of citizenship education in preventing radicalism among Generation Z teenagers in Indonesia. Using literature study methods, this research analyzes various literature sources to understand the challenges faced by Generation Z, the radicalization process, and the effectiveness of citizenship education as a prevention instrument. The research results show that Generation Z, as digital natives, is vulnerable to exposure to radical ideology through social media and the internet. Civic education plays an important role in instilling the values ​​of tolerance, diversity and critical thinking, which can act as an ideological bulwark against radicalism. This research concludes that strengthening citizenship education is a key strategy in building youth resilience against radicalism and promoting an inclusive and harmonious society.

References

Abraham, A. B., Rahmah, F., Mirani, A. N., Nurlanda, B. Y., Imani, P. S., & Satino. (2022). Penangkalan radikalisme di era digital dalam kehidupan bermasyarakat melalui nilai-nilai bela negara. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 866–874. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2643

Alfaruqy, M. Z. (2022). Generasi Z dan nilai-nilai yang dipersepsikan dari orangtuanya. Jurnal Psyche, 4(1), 84–95. http://journal.uml.ac.id/TIT

Alfikri, A. W. (2023). Peran pendidikan karakter generasi Z dalam menghadapi tantangan di Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 21–25. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes

Amri, A. D., Ardianto, B., Elvini, N., Rahmah, T. N., Siagian, P., & Soraya, O. (2022). Kewaspadaan dini terhadap paham radikalisasi di kalangan remaja. Jurnal Pengembangan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 12–16.

Asyari, D., & Dewi, D. A. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan bagi generasi milenial dalam menanamkan jiwa nasionalisme di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konselingling, 3(2), 30–41.

Hamdani, A. D., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan kewarganegaraan dalam kehidupan bersosialisasi dan membangun karakter bangsa pada siswa sekolah dasar. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 13(1), 105–113. https://doi.org/10.35457/konstruk.v13i1.1469

Hidayat, A., & Sugiarto, L. (2020). Strategi penangkalan & penanggulangan radikalisme melalui cultural reinforcement masyarakat Jawa Tengah. Jurnal Usm Law Review, 3(1), 135–154. https://doi.org/10.26623/julr.v3i1.2203

Hidayat, R., & Lismawati. (2024). Upaya penanggulangan radikalisme pada remaja di wilayah Kalibaru Cilincing. Jurnal on Education, 06(03), 15759–15768.

Lewoleba, K. K. (2023). Kajian faktor penyebab dan upaya pencegahan radikalisme dikalangan remaja. Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(1), 171–178. https://stp-mataram.e-journal.id/JIH/article/view/2653

Mahdiyah, A., Sudirman, C. S., & Widiyanti, D. A. (2023). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun bangsa di era modern. Jurnal Indigenous Knowledge, 2(3), 254–258. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2318

Muhamad, Y. M., Muchtar, S. Al, & Anggraeni, L. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya internalisasi nilai toleransi dalam mencegah potensi radikalisme di Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Educatio, 7(3), 1270–1279. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1403

Nurita, C. (2022). Upaya mencegah meluasnya paham radikalisme melalui program deradikalisasi. Jurnal Ilmiah METADATA, 4(1), 316–327. https://doi.org/10.47652/metadata.v4i1.134

Nuryadi, M. H., & Widiatmaka, P. (2022). Terpaparnya paham radikalisme pada mahasiswa dan implikasinya terhadap ketahanan nasional. Jurnal: Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(3), 766–775. http://journal2.um.ac.id/index.php/jppk/article/view/7820/3749

Wibowo, K. T., & Hadiningrat, W. (2022). Penanggulangan penyebaran radikalisme melalui media sosial dalam hukum pidana Indonesia. Jurnal Iblam School of Law, 2(3), 56–81. https://doi.org/10.56370/jhlg.v4i2.304

Widiatmaka, P., Purwoko, A. A., Anggara, O., & Lubis, P. H. (2022). Peran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan multikultural dalam menanggulangi radikalisme. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(2), 68–75.

Yanuarti, E., Karolina, A., & Sari, D. P. (2019). Peran pemerintah dalam mencegah tindakan radikalisme melalui pendidikan multikultural. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 135–148. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/potensia/article/view/7499/5499

Published

2024-07-21

How to Cite

Arianti, A., Salsabilla, E., Adhim, M. F., Hendri, N. A. W., Fitri, N. A., Febriani, S., & Hudi, I. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mencegah Radikalisme di Kalangan Remaja Gen Z. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(3), 226–232. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i3.592

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.