Implementasi Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di TK Swasta Al-Ihsan

Authors

  • Febe Wahyuni Br. Sihoming Universitas Negeri Medan
  • Dina Amanda Universitas Negeri Medan
  • Nida Afifah Universitas Negeri Medan
  • Nabila Dhara Universitas Negeri Medan
  • Anggia Puteri Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/katalis.v1i2.414

Keywords:

Adolescents, future, hopes, education, caree Story method, language development, early childhood

Abstract

Early childhood language development is one of the abilities that children must have as a means of communicating and interacting with their environment. The aim of this research is to describe storytelling methods to improve language development skills in early childhood. The subjects of this research involved 8 students from Al-Ihsan Private Kindergarten, of whom two children had speech delays. The research methods used were observations and interviews with teachers as well as observations at the Al-Ihsan private kindergarten. The results of this research show that the storytelling method can improve the language development of young children aged 4-6 years through children's stories, which can develop creative imagination and can also help children communicate

References

Arie, Sanjaya. (2016). "Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Dan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar." Ilmiah Guru"Cope" 20.

Arifin, A.-R. K., & Fardana, N. A. (2014). Peran Pendidik Paud Dalam Mengimplementasikan Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembelajaran Sentra Dan Lingkaran. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 3(3), 188–198.

Dhieni, Nurbiani., D. (2005). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka, 3(9).

Fathoni, Z., & Farida, A. (2018). Implementasi Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Pada Kelompok A Di Tk Al Hikmah Kemantren Kecamatan Sumber Kabupaten Cirebon Skripsi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 837–847.

Hadi, Gana Kartinika. (2018). "Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Pertiwi 1 Banjarsari. Pg-Paud Trunojoyo, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini 5.

Http://Journal.Unair.Ac.Id/Filerpdf/Jpppaa5c340a9efull.Pdf

Karnemi, D., Fauziah, D. N., & Syafrida, R. (2021). Implementasi Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Di Paud Sahabat Kecamatan Rawamerta. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 152. Https://Doi.Org/10.25078/Pw.V6i2.2803

Kebudayaan, D. P. Dan. (1996). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta : Depdiknas., 13.

Lestariningrum, Anik, And Intan P.W. (2014). "Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Panggung Boneka Tangan." Nusantara Of Reseacrh 1.

Majid, Abdul. (2005). Mendidik Anak Lewat Cerita. Jakarta: Mustaqim.

Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 88.

Masitoh, I. (N.D.). Implementasi Model Pembelajaranproblem Solving Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Manajemen Pendidikan Paud. (E-Journal Piaud Stit Nu Al_Farabi Pangandaran, 2(3), 78–79.

Noviani Dwi Putri, Muhamad Ali, Desni Yuniarni. (2019). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk) 8 (9).

Nuraini, Ni Wayan, Lasmawan Wayan, And Sutama I Made. (2014). "Efektivitas Metode Bercerita Dengan Alat Peraga Tiruan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Dan Minat Belajar Anak Di Kelompok B Tk Barunawati." Program Pasca Serjana Universitas Ganesha 4.

Putri, Hana Pebriana. (2017). "Analisis Kemampuan Berbahasa Dan Penanaman Moral Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Mendongeng." Obsesi Pendidikan Anak Usia Dini 1, No. 2.

Rahayu, Elisa, Intan Widyaningsih, And Bayu Adi Laksono. (2020). "Problematika Keterlambatan Bicara Dan Gagap Pada Anak Usia 6 Tahun." Jurnal Pendidikan Modern 5, No. 2: 63-71. Https://Doi.Org/10.37471/Jpm.V5i2.73.

Rusniah, Rusniah. (2017). "Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Metode Bercerita Pada Kelompok A Di Tk Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016." Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling 3, No. 1: 114. Https://Doi.Org/10.22373/Je.V3i1.1445.

Syamsiyah, N., & Hardiyana, A. (2021). Implementasi Metode Bercerita Sebagai Alternatif Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1197–1211. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i3.1751

Published

2024-06-21

How to Cite

Febe Wahyuni Br. Sihoming, Dina Amanda, Nida Afifah, Nabila Dhara, & Anggia Puteri. (2024). Implementasi Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di TK Swasta Al-Ihsan. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(2), 232–243. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i2.414

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.