Perspektif Masyarakat terhadap Fenomena Balita yang Ditinggal Bekerja : Studi Kasus di Dusun Nganyang RT 04 dalam Tinjauan Nilai-Nilai Islam
DOI:
https://doi.org/10.62383/sosial.v2i1.1259Keywords:
Family Welfare, Islamic Perspective, Parental Work, Parenting, Social Impact, ToddlersAbstract
This study aims to describe the phenomenon of toddlers being left behind by parents who work in Dusun Nganyang RT 04, Sitimulyo Village, Piyungan, Bantul, and to analyze the community's perspective on this phenomenon from an Islamic viewpoint. The research uses a qualitative approach with a descriptive type of study, which presents the phenomenon in depth without using statistical tools. Data were collected through interviews, non-participant direct observation, and documentation, involving four housewives as informants. The findings show that the community views this phenomenon as an economic necessity, although there is concern about its impact on the emotional and social development of toddlers. From an Islamic perspective, parenting, especially in early childhood, is a significant responsibility of parents, emphasizing the balance between work and providing full attention to children. The implications of this study highlight the importance of religious and social education for the community to understand Islamic values related to child-rearing, as well as the need for policies that support family welfare without sacrificing children's development.
References
Aulia, Y., Somad, M. A., & Budiyanti, N. (2021). Peran wanita dalam membangun ekonomi rumah tangga menurut perspektif Islam. Tadris: Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Islam, 15(1), 77–84.
Chomaria, N., & Psi, S. (2021). Ayah yang kupuja (Serial Be The Best Parents). Elex Media Komputindo.
Fikri, A. F., Hilalludin, H., & Haironi, A. (n.d.). Meningkatkan keberanian berpendapat siswa kelas VIII C di Salafiyah Wustho Pondok Pesantren Islamic Center Bin Baz Yogyakarta.
Hanyfah, S., Fernandes, G. R., & Budiarso, I. (2022, January). Penerapan metode kualitatif deskriptif untuk aplikasi pengolahan data pelanggan pada car wash. In Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi) (Vol. 6, No. 1).
Haqiqi, M. Z., Hilalludin, H., Limnata, R. B., & Nicklany, D. (2024). Dampak penggunaan gadget terhadap sikap simpati dan empati antar mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta (STITMA). Student Research Journal, 2(4), 172–181.
Hasan, M. S. R., & Aziz, A. (2023). Kontribusi pendidikan Islam dalam pengembangan sosial emosional peserta didik di MTs Salafiyah Syafiiyah Tebuireng Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 3(2), 143–159.
Hilalludin, H. (2024). Great dream of KH Ahmad Dahlan in the development of Islamic education in Indonesia. Journal of Noesantara Islamic Studies, 1(3), 121–129.
Hilalludin, H., & Althof, G. (2024). Perbedaan tingkat kematangan sosial antara santri pondok pesantren modern dan tradisional. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2(3), 201–208.
Januardi, H., & Jumadi, J. (2024). Eksplorasi nilai-nilai stoikisme dalam sudut pandang Islam. Tamadduna: Jurnal Peradaban, 77–83.
Karinda, D., Machfoedz, I., & Mulyaningsih, S. (2013). Karakteristik dan faktor-faktor yang memengaruhi balita tidak mendapat ASI eksklusif di Dusun Mangir Tengah Desa Sendang Sari Kecamatan Pajangan Bantul. JNKI (Jurnal Ners dan Kebidanan Indonesia), 1(1), 29–35.
Kurnia, D. D., & Mulyani, W. P. (2017). Peran ibu pekerja dalam perawatan balita di Desa Selopamioro Kecamatan Imogiri Kabupaten Bantul. Jurnal Bumi Indonesia, 6(1).
Kussanti, D. P., Poernomo, M. I., & Lusianawati, H. (2021). Interaksi sosial orangtua pekerja industri dalam fenomena daycare di Tambun Selatan. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 21(2), 130–141.
Lubis, L. M. (2014). Analisis pola asuh makan balita pada ibu bekerja di Universitas Negeri Medan (Doctoral dissertation, UNIMED).
Musyaffa, R. I., Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Korelasi hadits kebersihan dengan pendidikan karakter anak di Tarbiatul Athfal (TA/TK) Miftahussalam Kotayasa Sumbang Banyumas. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(6), 632–637.
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan anak usia dini menurut Undang–Undang No. 20 Tahun 2003 dan sistem pendidikan Islam. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 57–87.
Ruslan, I. (2017). “Nilai anak” dalam perspektif masyarakat multi etnik dan agama. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 8(2).
Thahir, A. I. A., & Masnar, A. (2021). Obesitas anak dan remaja: Faktor risiko, pencegahan, dan isu terkini. Edugizi Pratama Indonesia.
Wahid, A. (2018). Dakwah dalam pendekatan nilai-nilai kearifan lokal (Tinjauan dalam perspektif internalisasi Islam dan budaya). Jurnal Dakwah Tabligh, 19(1), 1–19.
Walian, A. W. (2012). Konsepsi Islam tentang kerja: Rekonstruksi terhadap pemahaman kerja seorang Muslim. An Nisa’a, 7(1), 65–80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sosial Simbiosis : Jurnal Integrasi Ilmu Sosial dan Politik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.