Analisis Model Think Pair Share Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.583Keywords:
Think Pair Share (TPS), Write, PuisiAbstract
This research aims to determine the effectiveness of implementing the Think Pair Share (TPS) learning model in improving elementry school students writing skills. This research was carried out using a method in the form of a literature study, namely Literature review.. Data obtained was the result of journal literature of scientific articles related to the Think Pair Share (TPS) learning model in elementry school students poetry writing skills, so in this research, researchers did not conduct direct research in the field. The research can streng then the argument that the Think Pair Share (TPS) learning model is capable of developing students skills in writing poetry in elementry schools and is suitable for use in the process of learning and teaching activities.
References
Andari, N. T. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi Dengan Menggunakan Media Audio Visual. Sarasvati, 5(1), 82. https://doi.org/10.30742/sv.v5i1.2918
Fajriranti, A. N., Sumarno, S., & Sukamto, S. (2023). Analisis Hambatan Menulis Puisi Siswa Sesuai Dengan Struktur Puisi Kelas IV SDN Peterongan Semarang. Wawasan Pendidikan, 3(1), 51–60. https://doi.org/10.26877/wp.v3i1.10329
Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175
Karo, F. B. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Dengan Metode Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Pada Siswa Kelas 6 SDN 050647 Timbang Lawan. Jurnal Educatio, 7(4), 1866–1872. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1713
Kirana, A. T, Steven, M. M. O. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas V Di SDN Inpres Girian Bawah. 10(10), 53–54. https://www.researchgate.net/publication/347187044_
Ningsih, C. R., Sirait, G. A., & Harahap, S. H. (2024). Analisis Penerapan Literasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Siswa. JAMPARING: Jurnal Akuntansi Manajemen Pariwisata Dan Pembelajaran Konseling, 2(1), 74–80. https://doi.org/10.57235/jamparing.v2i1.1809
Pamela, P., Armariena, D. N., & Selegi, S. F. (2023). Analisis Model TPS (Think Pair Share) Dengan Menggunakan Media Kartu Soal Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Journal On Education, 5(3), 9451–9455. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1758
Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16. https://doi.org/10.30659/j.8.1.16-24
Qadaria, L., Rambe, K. B., Khairiah, W., Minta, R., Pulungan, I., Zahratunnisa, E., Fakultas, M., Tarbiyah, I., Keguruan, D., Sumatera, U., & Medan, U. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Keterampilan Menulis Belajar Siswa SD Kelas IV. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(3), 97–106. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1675
Ramadhani, W. R., & Sumadi, C. D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Ditinjau Dari Sikap Sosial Siswa Kelas VI SDN Sekargadung 2 Kabupaten Mojokerto. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 147–169. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2373
Restiani, H., & Sariniwati, E. M. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Integrated Science Education Journal, 3(3), 86–91. https://doi.org/10.37251/isej.v3i3.280
Saifullah, S., Umaira, D. R., Khalik, S., Rasyid, R. E., & Ecca, S. (2023). Efektivitas Model Think Pair Share Terhadap Kemampuan Menulis Puisi. 7(2), 105–112. https://doi.org/10.55678/jci.v7i2.800
Saraswati, R., & Wini Tarmini. (2022). Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Gambar Seri Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 870–876. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2669
Syafitri, N., & Eliyasni, R. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Di SD Gurun Panjang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 45–52. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/903
Tela, T., Yulian, V. N., & Budianingsih, Y. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 5(01), 114. https://doi.org/10.35569/biormatika.v5i01.464
Yanti, C. H., Neisya, N., Aprilia, F., & Mayrita, H. (2023). Pengembangan Kemampuan Menulis Puisi Untuk Anak: Early Literacy. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bina Darma, 3(3), 187–193. https://doi.org/10.33557/pengabdian.v3i3.2555
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.