Pengaruh Strategi KWL (Know, Want, Learned) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SDN Paccinongang Unggulan Kabupaten Gowa

Authors

  • Nurfadilah Nurfadilah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • A Rahman Rahim Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Maria Ulviani Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i2.86

Keywords:

KWL strategy, reading comprehension, Elementary School

Abstract

The problem in this research is how to apply the KWL (Knowing, Wanting, Learning) strategy to the reading comprehension skills of fifth grade students at SDN Pacinonggang Unggulan, Gowa Regency. This research aims to determine the effect of the KWL Strategy (Knowing, Wanting, Learning) on ​​the reading comprehension skills of class V at the superior Pacciongang Elementary School, Gowa Regency. The type of research used is an experiment in the form of a design experiment using a one group pretest-posttest design. The sample in this research was 25 class V students at SDN Pacciongang Unggulan Gowa Regency. Data collection was carried out using the results of the written assessment results. The data obtained was then explained using statistical analysis techniques, namely descriptive statistics and inferential statistics. After analyzing the data, the author found that student learning outcomes before using the outdoor learning learning method were relatively low, namely the average value of the Pretest results was 1,218, then the average value Posttest result is 1.984. After obtaining Tcount 10.5648 and Ttable 2.06390, we get tCount > tTable or 10, 5648 > 2.06390. Based on the results of tCount and tTable, it can be concluded that the use of the KWL (Know, Want, Learned) strategy on class students' reading comprehension ability V Pacciongang Primary School, Gowa Regency.

References

Arianto, E., & Kontemporer, P. M. S. (2007). Pengertian Strategi. Tersedia Pada (http://Strategika. Wordpress. Com/2007/06/24/Pengertian-Strategi/) (Diakses Tanggal 25 September 2013).

Basuki, I. A. B. (2011). Kemampuan membaca pemahaman siswa kelas IV SD berdasarkan tes internasional dan tes lokal. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 39 (2).

Guswita, R. (2019). Penerapan Strategi Kwl (Know, Want To Know, Learned) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik Kelas III Di Sd Negeri 12 Koto Baru Kecamatan Kubung Kabupaten Solok. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(1), 1–10.

Harianto, E. (2020a). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9 (1), 1–8.

Harianto, E. (2020b). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–8.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung tahun 2016/2017. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 87–93.

Jewaru, M. E., Simpen, I. W., & Dhanawaty, N. M. (2020). Penerapan Strategi Kwl (Know, Want To Know, Learned) dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas VIII SMP Bali Star Academy Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 10(1), 57–63.

Ledina, H., & Sumiyadi, S. (2020). Model Know, Want To Know, Learned (KWL) Dalam Pembelajaran Membaca Cerita Pendek Siswa SMP Kelas IX. Bahterasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 101–108.

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869.

Mulyani, S. (2020). Anabily To Read Students’Understanding Using Learning “Cooperative Intergrated Reading.” Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 155–162.

Nurdyansyah, N., & Fitriyani, T. (2018). Pengaruh strategi pembelajaran aktif terhadap hasil belajar pada Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Pratiwi, A. W., Kaltsum, H. U., & SS, M. (2021). Kesulitan Dan Faktor Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 A SD Negeri Sibela Timur Pada Masa Pembelajaran Daring. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ramadanti, N. R., Sulistyarini, S., & Al Hidayah, R. (n.d.). Analisis Faktor Pendorong Proses Interaksi Sosial Pada Peserta Didik Kelas XI IPS DI MAN 2 PONTIANAK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(8).

Rohmi, M. A. (2018). Penerapan Strategi KWL (Know, Want, Learned) Dengan Media Courselab Pada Mata Pelajaran Konstruksi Bangunan Pada Hasil Belajar Siswa KELAS X TKK DI SMKN 2 SURABAYA. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1/JKPTB/18).

Sahrir, F., & Akib, T. (2023). Penerapan Strategi Kwl (Know, Want, Learned) Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Inpres 1 Bontonompo. COMPASS: Journal of Education and Counselling, 1(1), 145–152.

Setiawan, A. R. (2019). Instrumen penilaian untuk pembelajaran ekologi berorientasi literasi saintifik. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(2), 42–46.

Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia, 5(1), 1–12.

Susanti, E. (2019). Keterampilan Menyimak. Rajawali Pers.

Wahid, A., & Amarwati, D. (2015). Keefektifan Metode PQRST (Preview, Question, Read, Summerize, Test) Dalam Membaca Pemahaman Teks Bacaan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMP NEGERI 1 Bontomatene Kabupaten Kepulauan Selayar. Jurnal Konfiks, 2(2), 103–108.

Wati, A. S. (2015). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dengan Materi HAM Dalam Menumbuhkan Social Sensitivity Peserta Didik. Universitas Pendidikan Indonesia.

Yani, A. (2019). Kesulitan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini dalam Perspektif Analisis Reading Readiness. Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia Untuk Kajian Pendidikan, 4(2), 113–126.

Yastuti, T. (2012). “Peningkatan Keterampilan Membaca Intensif dengan Metode PQRST pada Siswa Kelas VIII SMP N 2 Semarang. Jurnal Media Penelitian Pendidikan, 6 (2), 120, 135.

Downloads

Published

2024-03-26

How to Cite

Nurfadilah Nurfadilah, A Rahman Rahim, & Maria Ulviani. (2024). Pengaruh Strategi KWL (Know, Want, Learned) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SDN Paccinongang Unggulan Kabupaten Gowa. Edukasi Elita : Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 50–62. https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i2.86