Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Peserta Didik

Authors

  • Rahmalika Putri Universitas Negeri Jakarta
  • Marsofiyati Marsofiyati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.322

Keywords:

Learning Style, Achievement of Students

Abstract

This research aims to determine the influence of learning style on the learning outcomes of students. This research was conducted using a descriptive qualitative approach, describing or describing the influence of learning styles on student learning. The data collection technique used is the study of literature. The results of the research show that the learning style of students has three types of learning styles, each according to their comfort. How to find out the learning style that students have can be done by observation, survey, or learning style test. The strategy carried out to facilitate the learning process according to the learning style of students is to use visual material, encourage students to read the material in a loud voice, and invite children to learn while exploring the environment. Learning style is the key to improving academic achievement. Each student has a different learning style, so understanding the learning styles of different students will provide appropriate services for what and how should be provided and completed for learning that goes well.

References

Admin KBBI. (1999). Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia II. 769.

Akhmad Suyono. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Akutansi Kelas XI IPS SMA N 3 Tapung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 6(1), 1–10.

Berkowits, Rambe, M. S., & Yarni, N. (2019). The Influence of Visual, Auditory, and Kinesthetic Learning Styles on Student Learning Achievement. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 291–296.

Bire, Arylien, Geradus, U., & Josua, B. (2019). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(1), 1–10.

Budi, E. S. (2023). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar pada Peserta Didik. Journal of Education on Social Issues, 2(2), 130–154. https://doi.org/10.26623/jesi.v2i2.31

Fanny, A. M., Prastyo, D., & Atnuri. (2017). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajara Mahasiswa PGSD Unipa Surabaya. Seminar Nasional Pendidikan Pembelajaran, 1, 52–58.

Hamidah, N. S., & Hakim, R. J. (2023). Peran Sosial Media Atas Perilaku Konsumtif Belanja Bagi Ibu Rumah Tangga Di Desa Lebaksari Kec.Parakansalak. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(3), 682–686. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i3.618

Hasanah, I., Kantun, S., & Djaja, S. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Jurusan Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Khusus Di Smk Negeri 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 12(2), 277–282. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8572

Hayati, N., & Suryanti, R. (2023). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII di SMPN 2 Bukitinggi TA 2020 / 2021. 2.

Jean Imaniar Djara, Mahrati Imaniar, Ester Sae, & Sentike Anin. (2023). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 226–233. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i2.1907

Keguruan, J. F., & Pendidikan, I. (2020). Jurnal Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan Vol. 1, No. 1, September 2020. 1(1), 19–33.

Khoeron, I. R., Sumarna, N., & Permana, T. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Produktif. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 291. https://doi.org/10.17509/jmee.v1i2.3816

Malya, Y., Wahyuni, Y. S., & Rahayu, S. (2022). Pengaruh Cara Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Silaut. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4122–4130.

Nurhasanah. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Yapis Manokwari. Universitas Papua, 2(2), 173–182.

Nurnaifah, I. I., Akhfar, M., & Nursyam. (2022). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Al-Irsyad Journal of Physics Education, 1(2), 86–94. https://doi.org/10.58917/ijpe.v1i2.19

Rahayu, M. D. P. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran SKI di MTs Sunan Giri Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2018/2019. Institut Agama Islam Negeri Kota Kediri, 1–85.

Rahman, N., Palangkey, R. D., & Rijal, T. S. (2022). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran Al-qur’an Hadits Di Mts Muhammadiyah Datarang. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 13(1)(1), 136–137.

Ramlah, Firmansyah, D., & Zubair, H. (2014). Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika ( Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang). Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3), 68–75.

Saiman, R. A. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 05 Kota Kupang. 100.

Setiana. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, 1(1), 50–58.

Syah. (2018). LANDASAN Prestasi Belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Syahputra, M. R., Jayanthi, S., Mahyuny, S. R., Khalil, M., Studi, P., Biologi, P., Samudra, U., Prof, J., & Thayeb, S. (2023). 2 . 1 + 2 + 3 . 15, 158–165.

Tobing, D. hizki, Herdiyanto, Y. K., & Astiti, D. P. (2016). Bahan Ajar Metode Penelitian Kualitatif. Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udaya, 42. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_pendidikan_1_dir/870ba33936829bb37ecd8f62f8514ba7.pdf

Yuniati, U. (2021). Metode Penulisan Laporan KKP. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Yusri, A. Z. dan D. (2020). 済無No Title No Title No Title. In Jurnal Ilmu Pendidikan (Vol. 7, Issue 2).

Admin KBBI. (1999). Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia II. 769.

Akhmad Suyono. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Akutansi Kelas XI IPS SMA N 3 Tapung Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 6(1), 1–10.

Berkowits, Rambe, M. S., & Yarni, N. (2019). The Influence of Visual, Auditory, and Kinesthetic Learning Styles on Student Learning Achievement. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 291–296.

Bire, Arylien, Geradus, U., & Josua, B. (2019). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(1), 1–10.

Budi, E. S. (2023). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar pada Peserta Didik. Journal of Education on Social Issues, 2(2), 130–154. https://doi.org/10.26623/jesi.v2i2.31

Fanny, A. M., Prastyo, D., & Atnuri. (2017). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajara Mahasiswa PGSD Unipa Surabaya. Seminar Nasional Pendidikan Pembelajaran, 1, 52–58.

Hamidah, N. S., & Hakim, R. J. (2023). Peran Sosial Media Atas Perilaku Konsumtif Belanja Bagi Ibu Rumah Tangga Di Desa Lebaksari Kec.Parakansalak. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(3), 682–686. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i3.618

Hasanah, I., Kantun, S., & Djaja, S. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Jurusan Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Khusus Di Smk Negeri 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 12(2), 277–282. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8572

Hayati, N., & Suryanti, R. (2023). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII di SMPN 2 Bukitinggi TA 2020 / 2021. 2.

Jean Imaniar Djara, Mahrati Imaniar, Ester Sae, & Sentike Anin. (2023). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 226–233. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i2.1907

Keguruan, J. F., & Pendidikan, I. (2020). Jurnal Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan Vol. 1, No. 1, September 2020. 1(1), 19–33.

Khoeron, I. R., Sumarna, N., & Permana, T. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Produktif. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 291. https://doi.org/10.17509/jmee.v1i2.3816

Malya, Y., Wahyuni, Y. S., & Rahayu, S. (2022). Pengaruh Cara Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Silaut. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4122–4130.

Nurhasanah. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Yapis Manokwari. Universitas Papua, 2(2), 173–182.

Nurnaifah, I. I., Akhfar, M., & Nursyam. (2022). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Al-Irsyad Journal of Physics Education, 1(2), 86–94. https://doi.org/10.58917/ijpe.v1i2.19

Rahayu, M. D. P. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran SKI di MTs Sunan Giri Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2018/2019. Institut Agama Islam Negeri Kota Kediri, 1–85.

Rahman, N., Palangkey, R. D., & Rijal, T. S. (2022). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran Al-qur’an Hadits Di Mts Muhammadiyah Datarang. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 13(1)(1), 136–137.

Ramlah, Firmansyah, D., & Zubair, H. (2014). Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika ( Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang). Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3), 68–75.

Saiman, R. A. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 05 Kota Kupang. 100.

Setiana. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, 1(1), 50–58.

Syah. (2018). LANDASAN Prestasi Belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Syahputra, M. R., Jayanthi, S., Mahyuny, S. R., Khalil, M., Studi, P., Biologi, P., Samudra, U., Prof, J., & Thayeb, S. (2023). 2 . 1 + 2 + 3 . 15, 158–165.

Tobing, D. hizki, Herdiyanto, Y. K., & Astiti, D. P. (2016). Bahan Ajar Metode Penelitian Kualitatif. Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udaya, 42. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_pendidikan_1_dir/870ba33936829bb37ecd8f62f8514ba7.pdf

Yuniati, U. (2021). Metode Penulisan Laporan KKP. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Yusri, A. Z. dan D. (2020). 済無No Title No Title No Title. In Jurnal Ilmu Pendidikan (Vol. 7, Issue 2).

Published

2024-06-04

How to Cite

Rahmalika Putri, & Marsofiyati Marsofiyati. (2024). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Peserta Didik. Edukasi Elita : Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 146–161. https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.322