Menjembatani Masa Depan Pendidikan Indonesia: Memanfaatkan Teknologi Untuk Mengatasi Tantangan Lokal dan Global

Authors

  • Nidda Adzkya Nurfitria Universitas Pendidikan Indonesia
  • Naila Melany Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.314

Keywords:

Technology, Challenges, Future of Indonesian education

Abstract

Quality education is the key to advancing a nation, but there are still several challenges that must be faced to achieve it. This article aims to examine how technology can be applied to overcome educational problems both locally and internationally. Through the literature review method, this research evaluates literature reviews related to technology that has been successfully applied to solve educational problems. The future of Indonesian education is believed to be colored by the increasingly massive use of technology. Technology allows students and teachers to easily access information and learning resources from around the world.   This broadens horizons and enriches the learning process as well as presenting new opportunities and challenges in the teaching and learning process. Challenges faced in implementing educational technology include gaps in internet access, lack of digital literacy and cultural barriers.

References

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047

Anwas, O. M. (2019). Kontribusi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Daerah Tertinggal Contribution of Information and Communication Technology Utilization in the Underdeveloped Area. Jurnal Teknodik, 018–028. https://doi.org/10.32550/teknodik.v17i3.559

Apriliani Zahra Rosyiddin, A., Cynthia Johan, R., Mulyadi -Inovasi Pembelajaran Sebagai Upaya, D., & Mulyadi, D. (n.d.). Inovasi Pembelajaran Sebagai Upaya Menyelesaikan Problematika Pendidikan Indonesia. https://ejournal.upi.edu/index.php/JIK

Belva Saskia Permana, Lutvia Ainun Hazizah, & Yusuf Tri Herlambang. (2024). Teknologi Pendidikan: Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19–28. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2702

Destari, D. (2023). Pendidikan Global di Era Digital: Transformasi dalam Skala Internasional. Jurnal Pendidikan West Science, 01(08), 538–553. https://wnj.westscience-press.com/index.php/jpdws/index

Finamore, P. da S., Kós, R. S., Corrêa, J. C. F., D, Collange Grecco, L. A., De Freitas, T. B., Satie, J., Bagne, E., Oliveira, C. S. C. S., De Souza, D. R., Rezende, F. L., Duarte, N. de A. C. A. C. D. A. C., Grecco, L. A. C. A. C., Oliveira, C. S. C. S., Batista, K. G., Lopes, P. de O. B., Serradilha, S. M., Souza, G. A. F. de, Bella, G. P., … Dodson, J. (2021). No Titleامين. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(February), 2021. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1595750%0Ahttps://doi.org/10.1080/17518423.2017.1368728%0Ahttp://dx.doi.org/10.1080/17518423.2017.1368728%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103766%0Ahttps://doi.org/10.1080/02640414.2019.1689076%0Ahttps://doi.org/

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660

Gulo, E. (2021). Inovasi IPTEK dan Mutu Pendidikan dan Berintegritas. Seminar Nasional Hukum Universitas Negeri Semarang, 7(2), 523–546.

Nisa, K., Amanda, N., & Pribadi, R. A. (2023). Kolaborasi Pendidik Dan Peserta Didik dalam Mewujudkan Digitalisasi dan Penguasaan Teknologi Pada Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 7(3), 1433–1445. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5383

Nurillahwaty, E. (2021). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123–133. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika

Pramana, C., & Semarang, U. N. (2024). Bab 14 Tantangan dan Peluang Masa Depan dalam Pendidikan. February.

Putri, F. A., Ekaprasetya, S. N. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Peran Filsafat Teknologi Dalam Mengembangkan Kemampuan Calon Pendidik di Abad 21. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 2(1), 577–586. https://doi.org/10.57235/jleb.v2i1.1936

Sati, L., Jaelani, W. R., & Herlambang, Y. T. (2023). Transformasi Digital Dalam Pendidikan: Sebuah Tinjauan Dalam Perspektif Filosofis. Cendekia Pendidikan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332

Sinaga, A. V. (2023). Peranan Teknologi dalam Pembelajaran untuk Membentuk Karakter dan Skill Peserta Didik Abad 21. Journal on Education, 06(01), 2836–2846.

Subroto, D. E., Supriandi, Wirawan, R., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(07), 473–480. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i07.542

Tintingon, J. Y., Lumapow, H. R., & Rotty, V. N. J. (2023). Problematika dan Perubahan Kebijakan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 798–809. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5088

Published

2024-05-31

How to Cite

Nidda Adzkya Nurfitria, & Naila Melany. (2024). Menjembatani Masa Depan Pendidikan Indonesia: Memanfaatkan Teknologi Untuk Mengatasi Tantangan Lokal dan Global. Edukasi Elita : Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 120–127. https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.314