Implementasi Media Pembelajaran Sederhana Berbasis Digital Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.244Keywords:
Arabic language, learning mediaAbstract
The application of learning media in Arabic language subjects has become an important focus in contemporary education. With technological developments, learning media can become an effective tool in improving students' understanding of Arabic, as well as enriching their learning experience. In this introduction, we will discuss the significance of using learning media in the context of teaching Arabic, as well as the potential benefits that students can obtain through this approach. This research aims to explore effective learning media selection strategies in the context of Arabic language learning. The research method used is a qualitative approach through case studies in a secondary education institution These findings contribute to the development of more effective and innovative Arabic language learning strategies. This research also highlights the importance of understanding the cultural context and students' needs in choosing appropriate learning media, and emphasizes the need for training and developing teacher professionalism in implementing learning media effectively in Arabic language learning.
References
Abidin, Z. (2017). Penerapan pemilihan media pembelajaran. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 9–20.
Ainin, M. (2010). Motivasi Belajar Kinerja atau Partisipasi Belajar Prestasi Belajar. Jurnal Konverensi Nasional Bahasa Arab, 8–16.
Furoidah IAI Al-Falah As-Sunniyyah Kencong Jember, A., Wahyudi, I., Mizan Rosyadi Abdul Jalil Manan, A., & Aunul Kafi MEDIA PEMBELAJARAN DAN PERAN PENTINGNYA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB Asni Furoidah, F. (2020). العربي دار في الكتابة مهارة لتنمية العربية اللغة تعليم نظام 7102/8102م الدراسية للسنة جمبر كنتشونج السنية بمعهد Nor Holis Bin Nafsah بها الناطقين لغير العربية اللغة ملعلم توافرها الالزمة الكفاءة " فالش " لعبة باستخدام الطالب لدي القراءة مهارة تنمية Hakam Majid Abdillah انتشارها أسباب وفرضية اللغة نمو نظرية املنطقية والفلسفة التاريخية الدوغمائية خالل من. Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/alfusha/article/view/358
Komala Dewi, Z. (2023). PEMILIHAN MEDIA PEMBELAJARAN DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR (Vol. 1, Issue 2). https://ypair.net/ojsypair/index.php/JP_YPAIR/
KREATIVITAS GURU DALAM PEMANFAATAN MEDIA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV MI MA’ARIF NU 02 TANGKISAN KECAMATAN MREBET KABUPATEN PURBALINGGA SKRIPSI. (n.d.).
Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 129. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131
Nugrawiyati Sekolah Tinggi Agama Islam Nahdlatul Ulama Madiun, J. (2018). MEDIA AUDIO-VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Studi Agama, 6(1).
Pimada, L. H., & Muhammad Afif Amrulloh. (2020). Penerapan Media Elektronik Pada Pembelajaran Bahasa Arab. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 120–128. https://doi.org/10.35316/lahjah.v1i2.819
Program, P., Uin, A.-R., & Banda, A. (2015). PERAN MEDIA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ARAB SISWA MADRASAH Azhari. In Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Agustus (Vol. 16, Issue 1).
Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16
Ramli, M. (2015). MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN DAN AL-HADITS. In Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan (Vol. 13, Issue 23).
Wahab Rosyidi, A., Mamlu, Mp., & Ni, atul. (n.d.). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.
Azima, N., Dewi, G. K., Amalia, S., Cornellya, I., & Wismanto, W. (2024). Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar. 1(2).
Frasetia, N., Salsabila, Wismanto, F., Jasmine, A. A., & Aprilia, R. (2024). Analisis Konsep Dasar Media Pembelajaran Pada Sekolah Dasar. 3(2).
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.
Mei, N., Oktaviani, A. T., Amelia, F., Khasanah, I. S., Haekal, M. I., & Wismanto, W. (2024). Motivation Among Student In Islamic Elementary School Pada Pengembangan Media Audio Visual untuk berpartisipasi dan mencapai tujuan pembelajaran . Tugas guru adalah menanamkan. 2(3).
Mei, V. N., Zaharah, F., Husna, M., Sa, N., Aminah, S., & Wismanto, W. (2024). How To Develop Dalam Fungsi Dan Manfaat Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar aplikasi media pembelajaran tingkat SD , begitu pula pengelompokan dalam media. 3(2).
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Pebrianti, Febby, wismanto dkk. (2019). Kemampuan guru dalam membuat media pembelajaran sederhana. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 4(2), 93–98. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba
Salsabila, Z., Putri, V. E., Salsabila, R., & Wismanto, W. (2024). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Pada Sekolah Dasar. 4(2).
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Warinta, Y., Oktria, K., Zarah, J. A., Ariyanto, R., Rahmayuni, R., & Wismanto, W. (2024). Analisis Pengembangan Pemilihan Media Bahan Ajar. 3(2).
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edukasi Elita : Jurnal Inovasi Pendidikan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.