Pemilihan Media Pembelajaran Yang Tepat Untuk Meningkatkan Hasil Pencapaian Belajar Peserta Didik

Authors

  • Azzahra Kamila Cahyani Masdar Universitas Muhammadiyah Riau
  • Lailatun Nadira Universitas Muhammadiyah Riau
  • Yova Murnika Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.243

Keywords:

Selection of learning media, learners, learning outcomes

Abstract

By using learning media, educators can increase students' interest in learning new things through teaching materials that are easy to understand. Learning media that is interesting for students can be a stimulus for students in the learning process. As an educator, you must be able to choose and use learning media quickly and appropriately to help achieve the learning objectives that have been set. The purpose of the study was to explore the selection of the right learning media model to improve students' learning achievement results. This research method is a qualitative research based on literature (library research). This research is taken based on the sources that the author gets, both in the form of; articles, journals, books, magazines and so on related to the research theme. This research examines the selection of appropriate learning media to improve student learning outcomes. The results of this study indicate that one of the factors supporting the success of the learning activity process is the use of learning media. Learning media is very important in supporting classroom learning activities so that it is expected to realize a good teaching and learning process and have a positive impact on learning outcomes so that students can achieve educational goals and student learning outcomes become better.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Astriany, N. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Mind Map Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 177. https://doi.org/10.21009/jpd.061.15

Ayu, D. G. dkk. (2019). Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON TERINTEGRASI NILAI-NILAI AGAMA PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 65–74.

Azima, N., Dewi, G. K., Amalia, S., Cornellya, I., & Wismanto, W. (2024). Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar. 1(2).

Bila, S., Nada, K., Novita, N., Hafizah, N., Wismanto, W., & Azzahra, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Akhlak Siswa Madrasah Ibtidayah. 2, 266–275.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.

Fauzan, F. (2020). MENJAGA KERAGAMAN EKONOMI RAKYAT DI TENGAH PANDEMI COVID-10 (Suatu kajian Islam untuk Bangsa Indonesia). Pendidikan Multikultural, 4(1), 112. https://doi.org/10.33474/multikultural.v4i1.6719

Frasetia, N., Salsabila, Wismanto, F., Jasmine, A. A., & Aprilia, R. (2024). Analisis Konsep Dasar Media Pembelajaran Pada Sekolah Dasar. 3(2).

Galih, A. P. (2021). Analisis Isi Infografis Akun Resmi Line Kementerian Komunikasi Dan Informatika. Baca: Jurnal Dokumentasi Dan Informasi, 42(1), 67. https://doi.org/10.14203/j.baca.v42i1.618

Ibrahim, F., Hendrawan, B., & Sunanih, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PACAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JLEB: Journal of Law, Education and Business, 1(2), 102–108. https://doi.org/10.57235/jleb.v1i2.1192

Irfan Naufal Umar, & Sajap Maswan. (2004). Aplikasi pendekatan inkuiri dalam persekitaran pembelajaran berasaskan web. Persidangan E-Pembelajaran Kebangsaan 2004, 1–9.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Kamila, A., Masdar, C., & Nadira, L. (2024). Model Penjualan Ketidakpastian dalam Transaksi. 373–379.

Kamila, A., Masdar, C., Nadira, L., & Sagara, B. (2024). Administrasi Program Pengajaran di MIN 1 Pekanbaru. 8, 8901–8905.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Mei, N., Oktaviani, A. T., Amelia, F., Khasanah, I. S., Haekal, M. I., & Wismanto, W. (2024). Motivation Among Student In Islamic Elementary School Pada Pengembangan Media Audio Visual untuk berpartisipasi dan mencapai tujuan pembelajaran . Tugas guru adalah menanamkan. 2(3).

Mei, V. N., Zaharah, F., Husna, M., Sa, N., Aminah, S., & Wismanto, W. (2024). How To Develop Dalam Fungsi Dan Manfaat Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar aplikasi media pembelajaran tingkat SD , begitu pula pengelompokan dalam media. 3(2).

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Pebrianti, Febby, wismanto dkk. (2019). Kemampuan guru dalam membuat media pembelajaran sederhana. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 4(2), 93–98. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba

Pimada, L. H., & Muhammad Afif Amrulloh. (2020). Penerapan Media Elektronik Pada Pembelajaran Bahasa Arab. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 120–128. https://doi.org/10.35316/lahjah.v1i2.819

Puspitorini, R., Prodjosantoso, A. K., Subali, B., & Jumadi, J. (2014). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Dan Afektif. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 413–420. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.2385

Salsabila, Z., Putri, V. E., Salsabila, R., & Wismanto, W. (2024). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Pada Sekolah Dasar. 4(2).

Sawitri, E., & Astiti, M. S. (2019). HAMBATAN DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN. 202–213.

Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG - PAUD Trunojoyo, 3(2), 92–98.

Warinta, Y., Oktria, K., Zarah, J. A., Ariyanto, R., Rahmayuni, R., & Wismanto, W. (2024). Analisis Pengembangan Pemilihan Media Bahan Ajar. 3(2).

Windi Alya Ramadhani , Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto, S. fakhlef. (2024). Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak. 2, 276–289.

Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.

Published

2024-05-10

How to Cite

Azzahra Kamila Cahyani Masdar, Lailatun Nadira, Yova Murnika, & Wismanto Wismanto. (2024). Pemilihan Media Pembelajaran Yang Tepat Untuk Meningkatkan Hasil Pencapaian Belajar Peserta Didik. Edukasi Elita : Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 76–85. https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.243