Upaya yang dilakukan Guru untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Siswa di SMK 2 Yayasan Perguruan Bandung

Authors

  • Sani Susanti Sekolah FIP UNIMED
  • Fernanda Selina Hasugian Universitas Negeri Medan
  • Imei Wulandari Universitas Negeri Medan
  • Rama Yani Pakpahan Universitas Negeri Medan
  • Yeni Magdalena Siahaan Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/dilan.v1i3.373

Keywords:

Management, Character, Discipline, Counseling Behavior

Abstract

This study aims to identify the main challenges faced by teachers in the management of students' disciplinary character at SMK 2 Yayasan Perguruan Bandung as well as the efforts made by teachers to shape students' disciplinary character.Qualitative research methods were used with a focus on interviews as a data collection technique.The results of the interviews show that students' discipline and character problems are complex, influenced by internal and external factors such as family and social environments. Teachers use a behavioral counseling approach to help students change behavior and improve character. Thus, this study provides new insights for teachers and related parties in improving discipline management in schools. Improving students' disciplinary character does not only involve teachers, but also requires support from parents and students' social environment. Through this collaborative approach, it is hoped that a conducive learning environment can be created for the formation of quality student character.

References

Achmad Wahyudin, A. Z. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 3822-3835.

Alhuda, N.S. (2020). Manajemen Kesiswaan dalam Upaya Meningkatkan Prestasi dan Membentuk Karakter Siswa. Media Manajemen Pendidikan, 3(2), 208-219.

Almaajid, R., & dkk. (2022). Profeionalitas Guru MAN 2 Model Medan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 164-171.

Chaplin, JP. (2002). Kamus lengkap Psikologi (terj. Kartono, Kartini). Jakarta: Raja Grapindo.

Fathor Rozi, U. H. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER; PENGUATAN BERBASIS KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DI PESANTREN. Manazhim : Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 110-126.

Farid, D.F. (2023). Mini Riset: Pengimplementasian Kurikulum Merdeka Belajar Dikelas x SMA Negeri 1 Lendah, kulon Progo. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 313-321.

Feby Elra Perdima, M. K. (2021). Nilai-nilai Karakter pada Permainan Tradisional Hadang di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5342 - 5351.

Gregorius Ari Nugrahanta, E. H. (2022). Pengaruh Program Literasi berbasis Pendekatan Montessori terhadap Karakter Integritas Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 169-180.

Gunawan, B. (2023). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Mengembangkan Minat, Sikap Dan Perilaku Positif Siswa Di MA Nurul Iman Kasui Kabupaten Way Kanan. Journal of Social Science Research, 3(3), 6328–6341.

Hambali, I. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter DalamMeningkatkan Disiplin Peserta Didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 87-93.

Heri Wahyu Rejeki, S. (2020). Membangun Karakter Gotong Royong Dan Kerjasama Melalui Gemar Berinfak Wujud Nasionalisme Di Sekolah. WAHANA, 72(1), 75-84.

Heru Setiawan, S. (2020). Manajemen Pendidikan Karakter. AKTUALITA jurnal penelitian sosial dan keagamaan, 8(2), 39-52.

Khofifah, S. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Ta’lim : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(2), 59–65.

Loloagin, G., Rantung, D., & Naibaho, L. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Menurut Perspektif Thomas Lickona Ditinjau dari Peran Pendidik PAK. Journal on Education, 5(3), 6012-6022.

Lubis, W. Simaremare, A., Irawan, M., Pristanti, N.A. (2024). PROFESI KEPENDIDIKAN. Medan: MEDAN PUBLISHER.

Marliani,Suasta,Gunawan. (2021). Penerapan Metode Konseling Behavioral Dalam Mengelola Dan Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa Pada SMKN 5 Palangka Raya. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 111-120.

Merriam, (2009).Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Islam.ISSN: 2987-1298.

Muhadi, Maryanto, & Egar, N. (2023). Manajemen Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Sampangan 01 Kota Semarang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2), 2550-2561.

Muhammad., H. A. (2021). Proses Manajemen Peserta Didik dalam. Islamic Religion Teaching & Learning Journal, 161-174.

Ngadiya. (2019). EVALUASI Manajemen Pendidikan Karakter Siswa Sman 2 Banguntapan. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. 4.

Nopi Sari, N. A. (2022). Manajemen Pendidikan Dalam Upaya Pembentukan Karakter. IEMJ: Islamic Education Managemen Journal, 1(2), 13-25.

Nur Tri Atika, H. W. (2019). Pelaksanaan penguatan pendidikan karakter: Membentuk karakter cinta tanah air. Mimbar Ilmu, 24(1), 105-113.

Nursalamah Siagian, N. A. (2020). Strategi Penguatan Karakter Nasionalis Di Kalangan Siswa. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional “Strategi dan Implementasi Pendidikan Karakter pada Era Revolusi Industri 4.0”, 2(1), 190-197.

Putry Julia, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Nilai Karakter Disiplin Dan Kejujuran Siswa. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 3(2), 112-122.

Riska Anisa Indriyani, W. L. (2023). Urgensi Manajemen Pendidikan dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 63-70.

Sugiyono. (2009). Analisis Motivasi Kerja Karyawan Bagian Pemasaran PT.Global Mitra Prima. Jurnal Ilmiah Kohesi, Vol.3 Juli 2019

Supiana, H. (2019). Manajemen Peningkatan Karakter Disiplin Peserta Didik. Jurnal Islamic Education Manajemen, 193-208.

Suwanto, I. (2016). Konseling Behavioral Dengan Teknik Self Management Untuk Membantu Kematangan Karir Siswa SMK. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 1(1), 1-5.

Syafiudin, M. (2021). Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Karakter Disiplin. Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 71-82.

Taufiqur Rahman, S. M. (2019). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 1-14.

Wardani, I.S., Formen, A., & Mulawarman (2020). Perbandingan Konsepsi Thomas Lickona dan Ki Hadjar Dewantara dalam Nilai Karakter pada Ranah Pendidikan Anak Usia Dini Serta Relevansinya di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 3(1), 460-470.

Yusutria, R. F. (2019). Aktualisasi Nilai–Nilai Kemandirian dalam Membentuk Karakter Mandiri Siswa. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 577-582.

Published

2024-06-14

How to Cite

Sani Susanti, Fernanda Selina Hasugian, Imei Wulandari, Rama Yani Pakpahan, & Yeni Magdalena Siahaan. (2024). Upaya yang dilakukan Guru untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Siswa di SMK 2 Yayasan Perguruan Bandung. Dinamika Pembelajaran : Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 11–25. https://doi.org/10.62383/dilan.v1i3.373